Zero waste v korporátnom svete

Dlhé roky som pracovala pre veľké korporácie. Sedeli sme v moderných budovách, predbiehali sa v štýlovosti nášho oblečenia a na obed sme si kupovali smoothie v plastovom pohári v bufete na prízemí. V kancelárii sme nemali smetné koše na triedený odpad, tlačili sme každý email na farebnej tlačiarni a stále pili nápoje z ½ litrových PET fliaš, keďže ich zamestnávateľ ponúkal zadarmo.

Dá sa v takomto prostredí žiť v súlade so zero waste hodnotami? Byť zero waste a nebyť pritom za podivína? Jasné, že dá! Zo začiatku to vyžaduje trošku odvahy, ale stojí to za to. Jednoducho treba zabudnúť na pocit hanby či neistoty a robiť si veci po svojom. Chvíľu mi trvalo sa s tým stotožniť, ale potom som si uvedomila, že to nie ja som divná, ale správanie tých ostatných je divné 🙂  A neverili by ste, koľko kolegov si všimlo moje správanie a prinútilo ich to zamýšľať sa nad svojimi vlastnými zvykmi. A niektoré z nich dokonca zmeniť k lepšiemu.

A ako mať teda zelenšiu kanceláriu?

Prvá skupina problémov je čisto v našej kompetencii, nepotrebujeme nikoho spoluprácu a riešenie môžeme aplikovať hneď teraz:
.
Pitný režim
Niektoré firmy ponúkajú ako zamestnaneckú výhodu nápoje v ½ litrových PET fliašiach, ale o hromadu zostávajúceho odpadu sa už nestarajú. Prípadne ponúkajú veľké vratné bandasky s chladenou vodou a jednorázovými plastovými pohármi. Minimum, čo môžete urobiť je ignorovať nápoje v PET fľašiach, ktoré aj tak škodia vášmu zdraviu a nosiť si svoj vlastný pohár k bandaske s vodou. Ja väčšinou pijem vodu z vodovodu, prípadne si z nej varím čaj alebo pripravujem limonádu do sklenenej karafy (používam rôzne druhy ovocia a byliniek).
.
Obedy
Poznáte ten stres a chaos, ktorý vládne vo veľkých korporáciách. Často nemáte ani čas ísť sa niekam najesť a radšej iba rýchlo zbehnete do prvej “táckarne” a dáte si jedlo zabaliť so sebou. A potom ho v rýchlosti stlačíte pred počítačom. Je vám tento scenár povedomý?
Nebudem sa rozpisovať o škodlivosti jednorázových obalov, ktoré už pri teplote 40 stupňov vypúšťajú chemikálie do vášho jedla a ani o škodlivosti rýchleho jedenia v strese. Ale čo s tým odpadom? Ideálne by bolo ísť sa v kľude civilizovane najesť. Vždy je však dobré mať v šuflíku obedár pre prípad, že na to fakt nebudete mať čas a jednoducho si obed nechať zabaliť do svojej nádoby. A keď už dnes viete, že zajtra bude v robote blázinec, tak si obed môžete rovno nabaliť z domu. A samozrejme nezabudnite na vlastný príbor a látkový obrúsok namiesto jednorázovej servítky.
.
“Když nás honí mlsná”
Ospravedlňujem sa za čechizmus, ale na toto asi naozaj nemáme ekvivalent v slovenčine 🙂 Ide o tie prípady, kedy sa jednoducho nedokážeme ovládať a musíme si zobnúť niečo sladké či slané pod zub, lebo inak by nám vypol mozog. Na tieto prípady treba byť pripravený. Môžeme byť 99% času dokonalo zero waste, ale v týchto chvíľach ide o závislosť a abstinenčné príznaky a vtedy na človeka neplatí žiadny rozumný argument. Mne sa osvedčilo mať v šuflíku čerstvé ovocie a samozrejme jednu dózu so sladkým sušeným ovocím a druhú so slanými orieškami (všetko kupované bez obalu na váhu). A pre extrémne prípady tam vždy bola aj jedna horká čokoláda –  síce balená, ale v recyklovateľnom obale.
.
Kávička a čaj
Káva a čaj patria ku každému pracovnému dňu. Niekedy ich pijeme ako životabudič a niekedy len tak v kuchynke či na chodbe, aby sme sa trošku socializovali s kolegami z iných oddelení alebo si jednoducho oddýchli od roboty.
Čaj si vždy kupujem sypaný na váhu alebo používam bylinky, ktoré som si sama v lete usušila (hlavne mätu a medovku). Luhujem ho v nerezovom “vajíčku” – takto nevznikne žiadny odpad.
Káva je výrazne väčší problém. Vo väčšine kancelárií sú rozšírené kávovary na kapsle. Nielen že tak vzniká obrovské množstvo nerecyklovateľného odpadu, ale niektoré štúdie naznačujú možnosť škodlivosti týchto kapslí na ľudské zdravie. Ideálne je teda mať kávovar, ktorý priamo melie kávové zrná. K niektorým značkám kapslových kávovarov už existujú aj znovunaplniteľné kapsle – skúste pozrieť na internete, či také neponúkajú aj k vášmu modelu. Prípadne si môžete variť instantnú kávu, zalievanú tureckú kávu či filtrovanú kávu s použitím kompostovateľných papierových filtrov.
A samozrejme nezabúdajme na cukor a mlieko. Kedysi som si v kaviarňach vždy brala tie malé cukre a potom som ich používala v kancelárii. A v šuflíku som mala nachystané tie malé mliečka v umelohmotných mini-kelímkoch. Teraz sa za toto správanie hanbím, ale vtedy mi to prišlo normálne. Teraz mám v šuflíku klasickú cukorničku a v chladničke malú fľašku s mliekom (čapujem ho v mliekomate do veľkej fľaše a vždy si deci odlejem do malej fľašky a zoberiem do roboty).
                                                                                                                                                                                                      .
Papierové utierky
Vo väčšine kancelárií sa na toaletách na utieranie rúk používajú jednorázové papierové utierky. Uznávam, že mať spoločný látkový uterák pre celé poschodie neznie moc hygienicky. A preto mám svoj vlastný. Iba taký mini, zavesený na háčiku pod stolom. Chvíľu mi trvalo zvyknúť si, ale teraz si ho už nikdy nezabudnem zobrať so sebou na WC.
.
Oslavy
Slováci milujú oslavovať. Aj v kancelárii sa vždy nájde dôvod pripiť si a spoločne zbodnúť niečo pod zub. Niektoré kolegyne svoje narodeniny oslavujú vo veľkom štýle, až to vyzerá akoby si objednali cateringovú firmu 🙂 Ja osobne mám tieto oslavy veľmi rada, keďže stmelujú kolektív. Len ma desí to množstvo smetí, ktoré po štandardnej oslave ostanú. Riešenie je jednoduché – odmietnuť jednorázové veci. Ak v práci nemáte dostatok klasických tanierov a pohárov, tak sa o to postarajte. Každý má doma nejaký zbytočný riad, pohár či šálku – stačí vyzvať kolegov a urobiť “zbierku”. Ani sa nenazdáte a máte plnú skrinku. A samozrejme na bezodpadovosť treba myslieť aj pri príprave občerstvenia. Snažte sa nakúpiť všetky potraviny bez obalu alebo do vlastných nádob. Ak máte dosť času, tak občerstvenie pripravte doma a do práce ho preneste v umývateľných dózach. Vyhnete sa tak potravinárskej fólii a alobalu a prípadné zbytky môžete odložiť priamo v dózach do chladničky na ďalší deň.
.
Tlač dokumentov
Vždy si dvakrát rozmyslite, či je nutné daný dokument vytlačiť. Ak môžete, tak si radšej zoberte na poradu notebook s potrebnými dokumentmi v elektronickej podobe. Ak je tlač naozaj nutná, tak použite “šmiráky” alebo aspoň tlačte obojstranne. A pokiaľ nemáte problémy s malými písmenkami, tak rovno vytlačte dve strany na jeden list papiera.  
.
.
Horeuvedené problémy majú jednoduché riešenie a je len na nás, aby sme ho zaviedli do života. No existuje ešte druhá skupina problémov, ktorá si vyžaduje spoluprácu kolegov alebo dokonca povolenie nadriadeného či oficiálne schválenie iného oddelenia. Bude si to vyžadovať viac času a nasadenia, ale to vás nesmie odradiť:
.
Triedenie odpadu
Ak sa u vás v kancelárii netriedi odpad, tak máte dve možnosti. Môžete si odpad triediť vo vlastnej réžii a nosiť si ho potom domov (alebo teda do najbližších kontajnerov na triedený odpad) alebo sa angažovať a zatlačiť na svojho zamestnávateľa. Oslovte kompetentných ľudí a keď treba, tak s kolegami spíšte korporátnu petíciu. Dajte zamestnávateľovi jasne najavo, že žijeme v 21.storočí a triedenie odpadu je absolútnym základom.
.
Tlač dokumentov
Apelujte na kolegov, aby zbytočne netlačili dokumenty. Pridajte si na koniec vašich emailov žiadosť, aby príjemca šetril životné prostredie a zvážil tlač vášho emailu. Apelujte na zamestnávateľa, aby kupoval recyklovaný kancelársky papier minimálne na tlač interných dokumentov. Keď organizujete poradu, navrhnite účastníkom, aby si podklady netlačili a radšej si priniesli so sebou notebooky. Ak ste obyčajným účastníkom porady či prednášky, tak dajte vedieť organizátorovi dopredu, že pre vás nemusí tlačiť podklady, že si ich želáte v elektronickej podobe… možností je veľa, len treba myslieť dopredu.
. 
Vizitky
Klasickým papierovým vizitkám už odzvonilo. Stiahnite si radšej do mobilu aplikáciu na spravovanie vizitiek! Stačí si vizitku odfotiť a software ju automaticky naskenuje a dáta natiahne do vašej databázy. Taktiež umožňuje aj preposlanie elektronickej vizitky na iný telefón. Kontakty máte tak stále u seba a šetríte papier! 
.
Kancelárske potreby
Vo väčšine firiem sa nákup kancelárskych potrieb rieši centrálne a preto nie je také ľahké pretlačiť zelenšie riešenia. Skúste presvedčiť zamestnávateľa aspoň na drobné zmeny. Tu je zopár nápadov:
  • Nákup recyklovaného papiera namiesto klasického bieleného
  • Repasovanie tonerov do tlačiarne
  • Kupovanie náplní do gulôčkových pier namiesto celých pier
  • Zakladače z recyklovaného papiera namiesto plastových
  • Zvýrazňovacie ceruzky namiesto fixiek
  • Fixky na tabuľu s vymeniteľnou náplňou (napr. značka Pilot V Board Master)
  • Zošívačka dokumentov fungujúca bez spiniek (tzv. Staple Free Stapler)
  • Založenie elektronického archívu namiesto tlače a odkladania tony dokumentov

   

V korporátnom svete sa veľa vecí robí zo zotrvačnosti a často sa nikto nezamýšľa nad tým, že by sa to dalo robiť lepšie. Ak vo svojej firme vidíte rezervy, tak určite neváhajte osloviť svojich nadriadených. Argumentujte ochranou životného prostredia, korporátnou zodpovednosťou, spokojnosťou zamestnancov a dnes tak moderným posunom k zelenej firme. Ak vami navrhované riešenie skrýva aj možnosti zníženia nákladov, tak na to samozrejme nezabudnite upozorniť. Na tento argument už väčšina firiem počúva. Ak treba, tak si vygooglite údaje, urobte vlastné štatistiky, pripravte prepočty a všetko to spíšte do prezentácie. Získajte podporu kolegov a spoločne oslovte zamestnávateľa. Nenechajte sa odradiť prípadným počiatočným neúspechom. Apelujte ďalej a nakoniec svoj cieľ dosiahnete. Som si istá. Je načase dať najavo, že nie sme ľahostajní a chceme chrániť životné prostredie aj v práci.

.


3 thoughts on “Zero waste v korporátnom svete

  1. Ahoj Petra, vdaka za takyto clanok.
    Pravda, aj v korporaciach sa da kracat v style Zero Waste. V dnesnej dobe su ludia k starostlivosti o prostredie, prirodu viac nakloneni a chcu nieco zmenit.
    Myslim, ze mozem povedat za vacsinu kolegov a zamestnantcov “nasej” korporacie, ze sme hrdi na svojho zamestnavatela v oblasti dbania na zivotne prostredie a na zamestnanca samotneho.
    Napr. dbanie na svetelne podmienky pre zamestnancov a uspora energie
    vlastne riady vo vsetkych kuchynkach, ziadny plast alebo jednorazove riady
    cerstve ovocie na kazdy den, kavomaty na zrnkovu kavu
    darcek pre zamestnancov – sklenena prakticka a moderna flasa na vodu, voda z vodovodu alebo prefiltrovana v automate
    uspora tlace a podobne kancelarske setrenia….
    Nad cim sa ja ale zamyslam, ako by sme mohli zmenit ponuku cajov. Zo zdravotnych a hygienickych dovodov sa u nas pouzivaju balene caje. Ked si predstavime, ze v kazdej krabicke je 20 ks samostatne balenych cajov, denne sa minie mozno 50 ks krabiciek, tak dlhodobo je to uz na zamyslenie, kolko odpadu produkujeme takym malym beznym navykom.

    Dakujem a prajem vela uspechov na ceste ZeroWaste

    1. Milá Mika, to máte veľké šťastie, že pracujete v takej zodpovednej firme! Som rada, že aj na Slovensku sa už korporácie zobúdzajú 🙂 V našej firme sa čaje kedysi riešili tak, že každý zamestnanec si objednával raz za tri mesiace určitý počet krabičiek podľa vlastnej chute a potom si ich už obhospodároval sám. Čiže žiadne hygienicke riziko krížovej kontaminácie nehrozilo. Pri takomto prístupe je jedno, či sekretárka objednáva a rozdeľuje medzi zamestnancov balený alebo sypaný čaj (samozrejme si treba vybrať firmu, ktorá ho ponúka v papierových obaloch).

Napísať odpoveď pre mika:) Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *